بک لینک -
از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح ، چینی ها برای گیاهان مختلف ارزش طبی قائل بوده اند و این گیاهان موضوع اصلی علم گیاه و طب در تاریخ اولیة زندگی بشر بشمار می آمده است. آغاز طب چینی وابسته به علم گیاه را به سه امپراتور افسانه ای نسبت می دهند. نخستین آنها فوهسی (Fu Hsi) بود که 2900 سال پیش از میلاد سلطنت داشته و براساس افسانه تائو (Tao) که در آن خدای پان کو با تقسیم آشفتگی به دو اصل یانگ و یین ( Yang Yin) جهان را تشکیل داد به توضیح فلسفه طب می پرداخته است.
این اندیشه ثنویت هم در طب و هم در فلسفه و فرهنگ عامه و مذهب چینی وجود دارد. در معارف چین، یانگ و یین دو نیروی حیاتی آدمی و نشانة کیفیت های متضادند. یانگ با قدرت مردانه ، نشانه سمت چپ و کیفیت های مثبتی نظیر خیر، آسمان ، روز ،بلند ، داغ و اسید و یین یا نیروی زنانه نشانه سمت راست و کیفیت های منفعلی مانند شر، زمین ، شب ، کوتاه ، سرد وقلیا بود. چینی ها برا این باور بودند که اگر تمام عوامل در تعادل کامل باشند، بدن سالم و آسوده خواهد بود و بیماری محصول عدم توازن میان دو نیروی حیاتی است.
به عبارت دیگر ، صفات یانگ صفات رجولیت و اثبات و صفات یین یعنی حالت انوئیت و نفی ، مثلاً یک کندة هیزم خشکیده به تمام معنی مظهرش یین می باشد، لیکن اگر آن را آتش زنند همان لحظه مظهر یانگ می شود و این از آن جهت نیست که تغییر ماهیت می دهد و ذات آن عوض می شود، بلکه از آن جهت است که دو قوة فاعله و منفعلة مستور و نهفته در آن در هر دفعه در معرض تبدیل از صورتی به صورت دیگر قرار دارد. به عبارت دیگر اختلاف اشیاء ناشی از مادة ذاتی و جوهری آنان نیست بلکه در چگونگی عمل آنهاست و آن حالتی است که به آنها عارض می شود. از این قرار که ماده هر آن تغییر حالت می دهد و در هر حالت دارای صفات جدا و خصائصی دیگر می شود و از صورتی به صورت دیگر در می آید و در هر صورتی نامی جداگانه می یابدو پنج عنصر آب ، آتش ، خاک ، فلز و چوب ، حاصل فعل و انفعال دو قوه یانگ و یین در عالم هستند. بنابراین فلسفة یانگ و یین اولاً یک فلسفة دیالکتیکی است و هستی بر اساس یک تضاد عاشقانه ساخته شده است؛ بر خلاف تضاد هگل که از برخورد یک حالت خصمانه بوجود آمده است. همة هستی دارای یک وجود است. هم به تضاد دیالکتیکی توجه می کند هم وحدت وجودی خود را حفظ می کند. هستی بالذات وحدت دارد اما در حرکت تضاد پیدا می کند.
دومین امپراتور افسانه ای چین در حدود سال های میان 2838 تا 2700 پیش از میلاد می زیست و شن نونگ Shen Nung نام داشت.
سومین امپراتور افسانه ای چین باستان هوانگ تی Huang-Ti) ؛ 2600 سال پیش از میلاد) بنابر روایات فراوان ، مؤلف نای چینگ (Neiching) شناخته می شود و این نای چینگ رساله کلاسیکی است که به امراض داخلی می پردازد و حدود 4500 سال پیش روی باریکه های خیزران نوشته شده و اساس تاریخ طب چین به حساب می آید. پزشکان باستان چین ، ادراک مناسبی از دیابت داشته اند. در یکی از کتاب های کهن تئوری طب چینی که در 100 سال پیش از میلاد گرد آوری شده است به وضعیت ژیائوکی ( Xiaoke) اشاره شده است که امروزه به دیابت معروف است و با از دست دادن وزن در کنار اشتهاء و تشنگی فراوان مشخص شده است. بر اساس این کتاب ، این سندرم از مصرف چربی و شیرینی زیاد حادث می شود که امروز با نوع غیر وابستة به انسولین دیابت همخوانی دارد.
در 752 بعد از میلاد مسیح، پزشک معروف ، وانگ تائو Wang Tao ، به شرح دیابت با ادرار شیرین پرداخته و توصیه به مصرف پانکراس خوک به عنوان درمان نموده است.
دیابت براساس فلسفة پزشکی چین
بر پایة طب سنتی چین، دیابت به سه دستة فوقانی ، میانی و تحتانی ژیائوکی ( سندرم کاهش وزن و تشنگی ) تقسیم بندی می شود و عموماً با خصوصیات تشنگی ، گرسنگی و تکرر ادرار و کاهش وزن خود را نشان می دهد. کدورت ادرار و قند در ادرار نیز ممکن است همراه با این علائم باشند در هر شرایطی یکی از علائم بر دیگری چیرگی دارد- تشنگی فراوان در جیائو فوقانی ( شش) ، میل به غذای بیشتر در جیائو میانی ( معده) و تکرر ادرار در جیائو تحتانی ( کلیه).
· در سندرم ژیائوکی فوقانی ، حرارت شش موجب خشکی مایعات بدن و ایجاد تشنگی فراوان، بی قراری ، سرفه خشک ، پوست خشک ، خشونت صدا ، زبان قرمزخشک با یا بدون ترک، پوشش زبانی زرد نازک و پالس تند قوی به ویژه در وضعیت Cun Position می شود.
· در سندرم ژیائوکی میانی، آتش معده موجب تشنگی فراوان و گرسنگی دائم و تمایل به نوشیدن مصرف مایعات سرد، حس سوزش در اپی گاستر، یبوست ، زبان قرمز با پوشش زرد کلفت و پالس تند قوی لغزان می شود.
· در سندرم ژیائوکی تحتانی ، که با کمبود یین (Yin) کلیه توأم است . تکرر ادرار ( شفاف یا کدر)، خشکی دهان در شب، تعریق شبانه ، درد کمر و استخوان درد، زبان ورقه شدة قرمز و پالس تند نخی عمیق مشاهده می شود.
· در سندرم ژیائوکی تحتانی که با کمبود هر دوی یین و یانگ کلیه ( با چیرگی یانگ) توأم است ، تکرر ادرار کدر به ویژه در شب، درد وضعف در انتهای کمر و زانوها، ناسازگاری به سرما ، بی حالی ، کاهش توانایی جنسی، زبان قرمز رنگ پریده با اثرات دندان و زبان با پوشش سفید و پالس ضعیف نخی و عمیق مشاهده می شود.
ژیائوکی با سه عامل پیوند دارد: تغذیة ناسالم ، اختلالات هیجانی و منظومة کمبود یین.
تغذیه ناسالم به رفتارهای خوردن و نوشیدن نامنظم که موجب صدمه به عملکردهای تبدیلی و انتقالی طحال و معده می شود دلالت دارد. غذای انباشته شده به نوبة خود تولید حرارت درونی کرده و مایعات بدنی را مصرف نموده و موجب کاهش وزن و تشنگی می شود.
اختلالات هیجانی طولانی با کاهش وزن و تشنگی که موجب منع جریان qi ( کای ) است توأم می باشد. فکر فراوان موجب صدمه به طحال می شود. عصبانیت ، رنجش و نا امیدی موجب محدودیت کای کبد شده و ایجاد گرما وآتش کرده و یین ریه و معده را مصرف می نماید. دل نگرانی فراوان موجب صدمه به کلیه ها و تضعیف کای می شود.
زمانی که فردی به صورت سرشتی دچار کاهش یین است، عواملی مانند استرس طولانی یا بیماری ، کار فراوان یا فعالیت جنسی فراوان موجب مصرف ذات می شود. نتیجه کاهش یین کلیه است که می تواند با علائم کمبود یین معده وریه کمبود یانگ کلیه ترکیب شود.
پژوهش های جدید در طب گیاهی چین برای درمان دیابت
در نیمة دوم قرن بیستم ، تقریباً 200 نسخة استاندارد برای درمان دیابت یادداشت شده است. اکثر این نسخه ها ترکیبی است از تقریباً دو دوجین گیاهان ثابت ضد دیابتی به اضافه مقدار کمی از گیاهان فرعی دیگر.
این گیاهان فرعی ، اثرات مکمل بر روی گیاهان اصلی در نسخه ها داشته و با هدف درمانی تظاهرات خاصی از دیابت جای داده شده اند. به دلیل پیچیدگی منظومة فلسفی چینی در پاتوفیزیولوژی دیابت و ترکیبات پیچیده که برای تظاهرات خاص این بیماری بکار می رود، پژوهش در مورد گیاهان ضد دیابت چینی با دشواری های خاصی روبرو است و اکنون دوران تکاملی خود را طی می کند. اولین پژوهش های استاندارد بر روی حیوانات آزمایشگاهی برای اثرات کاهندة قند خون آنها در چین ، کره و ژاپن طی سال های 1952 1927 انجام گردید. از 1960 تحقیقات سازمان یافته ای با روش های جدید پژوهشی در مورد دیابت ادامه یافت که حاصل کشف ترکیب سمی آلوکسان برای نابودی انتخابی سلول های بتای پانکراس بوده و ادامة تحقیقات عالمانه ای را فراهم نمود. همچنین مطالعه بر روی سویه های ژنتیکی از موش ها که وزن زیادی را به دست آورده و دچار تیپ دو پس از ده هفته از رشد می شدند موجب گسترش تحقیقات در مورد گیاهان طبی چینی شد. در یک فراگرد کلی ، چکیده ای از پژوهش های آزمایشگاهی بر روی گیاهان کاهندة قند خون که در کتاب تحقیقات مدرن و کاربرد مفردات پزشکی و کتاب فارماکولوژی و کاربرد مفردات پزشکی چینی ثبت شده است اشاره به گیاهان مندرج در لیست ذیل که کاربرد شایع دارند نموده اند. در پکن ، واحد دیابت در سال 1975 در بخش طب سنتی چینی در بیمارستان پایتخت ( Capital Hospital) تشکیل یافت. نتایج و راهنمایی های این واحد در آمریکا به چاپ رسید و امکان استفاده پزشکان غربی را برای درمان بیماران دیابتی بر اساس طب سنتی چینی فراهم نمود. مهمترین نسخه های سنتی طب گیاهی چینی برای درمان دیابت شامل فرمول 8 Rehmannia و نسخة ساده شدة آن فرمول 6 Rehmannia ؛ ترکیب جین سنگ و جیپسوم و رافیوپوگون تریکوسانتز می باشند.
فرمول 6 Rehmannia و ترکیب جیپسوم و جین سنگ برای درمان افرادی که ترشح طبیعی دارند ولی دیابت دارند ( تیپ دو یا دیابت غیر وابسته به انسولین) پیشنهاد شده است. این فرمول ها برای سندرم شایع کمبود یین و کای که در مراحل اولیة علائم بالینی دیابت دیده می شود مناسب هستند.
فرمول 8 Rehmannia بر ای بیمارانی که انسولین کم یا هیچ تولید می کنند پیشنهاد شده است. این ترکیب برای بیمارانی که با بیماری پیشرفته که دارای کمبود یین و یانگ هستند استفاده می شود ( در حقیقت با اضافه کردن Cinnamon و aconite به فرمول 6 Rehmannia ، فرمول 8 Rehmannia ساخته می شود که می تواند در باز سازی یانگ مؤثر باشد).
مکمل مدل زیر بنایی پنج عنصر در طب چینی نظریه متضادها- یین و یانگ - است. طبق این نظریه همه چیز در عالم حاوی قطب مخالف خویش است و به وسیله آن متعادل میشود. یین، مؤنث، تیره و سرد است اما یانگ مذکر، روشن و گرم است.
در طب سنتی چین، برای حفظ سلامتی باید بین یین و یانگ تعادل بر قرار باشد و بسیاری از بیماریها را میتوان ناشی از کمی یا زیادی یکی از آن دو دانست.
بخشهای متفاوت بدن هم تحت تسلط یین یا یانگ توصیف میشوند: مثلا خون و مایعات بدن عمدتا یین هستند، در حالی که «کی» انرژی حیاتی، معمولا یانگ است. تصور میشود که «کی» در شبکهای از کانالها، یا نصف النهارها، در سراسر بدن جریان دارد و میتوان با استفاده از طب سوزنی آن را تحریک کرد
سایت www.evelene.com در گوگل
بوکس ورزشی است که در آن حملات و دفاع تنها با مشت صورت می گیرد. بوکسورها دستکش می پوشند و تعداد راندها از سه تا پانزده وقت سه دقیقه ای متغیر است. بین هر دو راند یک دقیقه استراحت وجود دارد و مسابقه در یک رینگ مربع که با چهار طناب محصور شده است برگزار می گردد. ریشه این ورزش به سال 1500 قبل از میلاد مسیح و در منطقه مدیترانه برمی گردد که بعدها و در اوایل قرن هجدهم میلادی در کشور انگلستان دوباره ظاهر گشت. البته تا آغاز قرن بیستم میلادی، استفاده از دستکش مجاز نبود و هیچ قانونی خاصی هم در آن وجود نداشت. در سال 1839، اولین قانون این رشته ورزشی تدوین گردید. در این قوانین (که در سال 1853 اصلاح گردیدند) تصویب شد که این ورزش در یک رینگ مربع شکل 24 فوتی که با طناب محصور شده باشد انجام گردد. تمامی این قوانین با الهام از اولین مقررات تدوین شده آن باقی ماند به جز آنکه بوکسور ناک دان شده مجبور بود با اختیار خود تسلیم شده و به روی زمین قرار بگیرد و ضربات لگد، هل دادن، ضربات سر و ضربات به قسمت های زیر کمربند حریف، ممنوع اعلام شدند. در سال 1867، قوانین Marquess به جامعه قهرمانی آمریکا موسوم به Johnl معرفی گردید. از بزرگترین فایترهای بوکس جایزه بزرگ لندن تا تغییر مقررات آن می توان به سولیوان اشاره کرد. اولین رقابتهای قهرمانی جهان، با پیروزی فردی به نام جیمز جی کوربت معروف به جیم جنتلمن همراه بود که توانست در سال 1892، سولیوان را شکست دهد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، این ورزش به سرعت در شرق آسیا و در دهه 1950 در سراسر آفریقا گسترده شد. در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، این رقابتها تنها در رده سنگین وزن ها انجام می شد اما در سال 1904، ورزش بوکس سرانجام به المپیک هم راه یافت. در دهه 1920، اولین جرقه های پیشرفت و شهرت این ورزش در جهان زده شد و البته در این میان رقابت در رده های سنگین وزن معروفیت و محبوبیت بیشتری در بین علاقمندان داشت. در این زمان، فردی به نام (جک دمپسی) بت مردم محسوب می شد. در اوایل قرن نوزدهم و با گسترش بوکس آماتور، قانون ناک اوت یا همان شمارش ده ثانیه ای برای بوکسور به زمین افتاده و همچنین چند قانون دیگر تصویب و اصلاح گردید. در حال حاضر، در بوکس حرفه ای، بسیاری از فایترها امتیازهایبسیاری را از ناک اوت کردن حریفان خود میاندوزند.
بنیانگذار: احمد علی آق ساقلو
موریهه وشیبا (morihei ueshiba) (1969-1883) پایه گذار سبک آی کی دو بود. Ai: به معنای هماهنگی Ki: به معنای نیروی درونی، انرژی طبیعی do: به معنای راه و روش می باشند. آی کی دو را با عنوان روش هایی برای دفاع شخصی و بهبود رفتار انسانی می شناسند. یک رزمی کار آی کی دو تلاش می کند تا فنون دفاع شخصی را بدون آسیب رساندن یا حمله به دیگران انجام دهد. حرکات پایه در آی کی دو حرکات طبیعی هستند و اکثر حملات در این سبک به صورت ذاتی و با الهام از ذات طبیعت انجام می شوند. یک آی کی دو کا، بدون تلاش برای حمله یا تهاجم تنها می کوشد تا خود را با شرایط هماهنگ کرده و در برابر حملات احتمالی حریفان، از خود دفاع نماید. آن گاه در صورت لزوم از ضربات مشت یا لگد خود نیز استفاده می نماید. یک آی کی دو کا واقعی بهتر می داند تا قدرت خود را بدون ضربه زدن به دیگران و یا تحقیر آنان حفظ نماید. تاریخ هنر رزمی آی کی دو: موریهه وشیبا (1969-1883) که به او دوشو هم می گویند در سال 1931 و در شهر توکیو شروع به تدریس این رشته کرد. او ابتدا تحت نظر و تعلیم اساتید بزرگ هنرهای رزمی کشورش قرار گرفت و بعد از کسب تجربه و مهارت در بسیاری از سبک های رزمی از جمله (Jujitsu) یا مبارزه بدون اسلحه، (kenjitsu) مبارزه با شمشیر و (sojitso) یا مبارزه با نیزه در حالیکه از صرف یک مبارزه گر بودن ارضاء نمی شد به مذهب و فلسفه روی آورد و در آنها نیز به تبحری خاص دست یافت. اما فرمول اولیه سبک آی کی دو در پی اتفاقی ناگهانی و در سال 1925 شکل گرفت. در بحثی که پیرامون هنرهای رزمی بین وشیبا و یک افسر ارشد نیروی دریایی ژاپن روی داد، افسر نیروی دریایی، استاد را به یک مبارزه تن به تن فرا خواند و با یک شمشیر چوبی به او حمله کرد. استاد بدون اسلحه در برابر او قرار گرفت و توانست حملات حریفش را به خوبی خنثی کند بطوریکه رقیب نیرومند او از شدت خستگی سرانجام تسلیم شد و شمشیرش را انداخت. او بعدها گفت که می توانست همه حرکات حریفش را حتی قبل از اینکه به مرحله اجرا در بیایند ببیند و این برای او به منزله جرقه ای برای ابداع یک سبک جدید برد. او توانسته بود یک مهاجم مسلح را بدون استفاده از هیچ گونه اسلحه ای و بدون اینکه آسیبی به وی وارد کند از پا بیندازد. دوشو آن گاه به تمرین و آموزش این رشته پرداخت و این کار را تا پایان عمرش ادامه داد. بعد از مرگ او در آوریل سال 1969 دولت ژاپن عنوان معلم ملی هنرهای رزمی را به وی اعطاء کرد. فرزند استاد، کیششومارو وشیبا که وارث القاب و عناوین پدر و مفتخر به عنوان Doshu یا رهبر راه می باشد، توانست راه پدر را به خوبی ادامه دهد و هم اکنون به واسطه تلاش های او نزدیک به یک میلیون نفر در جهان به این ورزش می پردازند. آی کی دو، هماهنگی بین ذهن و بدن را افزایش می دهد و یکی از موثرترین و بهترین راههای دفاع شخصی محسوب می شود. این رشته به افراد این قدرت را می دهد تا از خود در برابر هر تعداد مهاجم به خوبی حمایت نمایند. در این سبک از تکنیک هایی مشابه کاراته Ashihara استفاده می شود که با استفاده از آنها می توان از تکنیک قفل کردن مفصل ها برای از کار انداختن عضلات حریف استفاده برد. سال 1998 در ژاپن سالی پر التهاب برای احمد علی آق ساقلو و سالی سرنوشت ساز برای هنرهای رزمی در ایران بود. استاد »یاسو کوبایاشی« طی مراسمی قبولی وی را در امتحانات ارتقاء سطح رده دان 3 اعلام کرد و گواهینامه اجازه تدریس آی کی دو در کشور جمهوری اسلامی ایران را به وی اهدا کرد. یک سال بعد نخستین باشگاهش را در تهران باز کرد. آی کی دو را همانطور آموزش داد که در ژاپن آموزش دیده بود با همان وسواس استاد کوبایاشی (دان 8 آی کی کای) و اساتید بزرگ دیگری که به او اصول آی کی دو را آموزش داده بودند. استاد آق ساقلو آرام آرام اما پیوسته به توانایی ها و سطح کیفی کارش افزود و نام خود را نه تنها در ایران که در سطح بین المللی نیز مطرح ساخت. در سال 1377 نخستین باشگاهش افتتاح شد و هم اکنون حدود 300 باشگاه در سراسر کشور تحت سرپرستی وی هستند. به تعبیر خودش هم اکنون مشغول تربیت نوه هایش در رشته آی کی دو است. وی که در سال 1998 به ایران بازگشته بود تماس خود را با اساتیدش و همین طور مرکز جهانی آی کی دو،Hombu Dojo قطع نکرد. با گسترش فعالیتش در ایران سبک مستقل آی کی دو را در فدراسیون رزمی به ثبت رساند. وی با مشاوره اساتیدش و همچنین اساتید مرکز جهانی آی کی دو روز به روز به کیفیت کارش می افزود تا اینکه مرکز جهانی آی کی دو در اردیبهشت سال 1385 باشگاه های تحت سرپرستی وی را که به نام Ali Dojo شناخته شده بود، به رسمیت شناخت. این، به این معنی است که از نظر Hombu Dojo باشگاه های تحت سرپرستی احمد علی آق ساقلو هم سطح باشگاه های تحت سرپرستی استاد کوبایاشی هستند. در این حکم چنین آمده است: »آی کی دو جمهوری اسلامی ایران (ALL DOJO) به عنوان یک گروه رسمی ثبت شده زیر نظر احمد علی آق ساقلو از طرف مرکز جهانی آی کی دو (Hombu Dojo) برای آموزش و تعلیم هنر آی کی دو با توجه به اصول مورد نظر بنیانگذار آن موریهه اوشیبا به رسمیت شناخته می شود. نوزدهم آوریل 2006، به امضاء دوشو موریتر و اوشیبا رئیس مرکز جهانی آی کی دو«. به این ترتیب استاد احمد آق ساقلو می تواند از طرف مرکز جهانی آی کی دو امتحانات ارتقاء سطح دان را برگزار نماید. کسانی که بتوانند با موفقیت این آزمون ها را پشت سر بگذارند، احکام خود را از ژاپن به امضاء استاد اوشیبا رئیس آی کی دو جهان دریافت خواهند کرد. همچنین احکام رده کیو با امضا استاد آق ساقلو در Hombu Dojo معتبر هستند.
5فوریه 1976 سورین تایلند شگفتی دیگر چشم به جهان گشود . بولدوذر یا ماشین کوبنده در آمریکا ، لژیونر یا گلادیاتور در آسیا لقبهایی است که به تونی جا داده شده است . شاید در نگاه اول ناآشنا به نظر برسد اما با کمی صبر در فیلم مشت خاردار 1 سومین فیلم برتر رزمی آسیا و هفتمی در جهان این مطلب جا می افتد که تونی جا چهره جوان و ناآشنا کیست !
مشت خاردار 1 در سال 2003 توانست تونی جا را به اوج شهرت در هنرهای رزمی در کنار جکی چان و جتلی برساند تونی جا قبل از مشت خاردار1 در سه فیلم دیگر هم بازی کرده نه بعنوان نقش اول بعنوان نقش منفی . تونی جا در سال 1994در سن 18 سالگی وارد بازیگری شد در فیلم plook mun kuen ma kah 4 بازی کرد اما شهرت چندانی به چنگ نیاورد و تا سال 2001 بازیگری نکرد . در سال 2001 با حضور در 2 فیلم توانست خود را به کارگردانان تایلندی معرفی کند و در سال 2003 در بازی در مشت خاردار 1 توانست توانایی های خود را به اثبات برساند . او در نقش تین در قالب یک جوان روستایی توانست هنرهای رزمی خود را به دید عام بگذارد و نقطه ی عطفی برای خود در قالب بازیگری به چنگ آورد و در آسیا همچنین در آمیریکا و اروپا خود را مشهور کند. در سال 2004 در فیلم بادیگارد در نقش سوپرمارکت جنگنده به روی غلتک بازیگری چسبید و بالاخره در سال 2005 در فیلم تام یونگ گنگ : بازی یا همان شرافت اژدها در نقش خم در قلب یک روستایی متمدن و با سنت عالی ظاهر شد اگرچه این فیلم جایی در زمره فیلمهای رزمی پیدا نکرد ولی به تنهایی شاهکاری برای خود به حساب میامد .محتوای این فیلم در ظاهر توهی ولی در باطن سرشار از هنرهای رزمی است فیلم از آنجایی شروع میشود که عده ای فیل خم را می دزدند و خم برای پس گرفتن فیل به استرالیا سفر میکند وبا مشکلاتی روبرو میشود و فیل او تنها بخشی از ماجراست عده ای که فیل خم را دزدیده بودند و مادر فیل را کشته بودند عضو گروه بزرگتری بودند که خلافهای بزرگتری نسبت به فیل دزدی انجام میدهند از جمله فروش مواد مخدر و زورگیری و... خم که این موضوعات را نمی دانست به امر پدرش سفر میکند و... . یکی از ویژگیهای این فیلم (شرافت اژدها) این است که حدودا 6 دقیقه فیلم بدون کات فیلم براداری شده دوربین پشت تونی جا چهار طبقه بالا میرود و تمامی زد و خورد ها را نشان میدهد و تونی هم مانند لژیونر پیش میرود و تمامی اعضاء باند شرور را از پیش برمی دارد . در کل 29 دقیقه از این فیلم در آمریکا سانسور شده است که این خود نیز از عواملی به حساب می آید که شرافت اژدها در جشنوارهای بزرگ جایزه ای نگیرد . در سال 2007 نیز تونی جا در بازی در فیلم بادیگارد2 خوب ظاهر شده است . همچنین در سال 2007 در فیلم مشت خاردار 2 در حال بازیگری است که هنوز کار این فیلم به پایان نرسیده است . اما در کشور ما به اشتباه نام فیلم شرافت اژدها را مشت خاردار 2 گذاشته اند و یک فیلم دیگر تایلندی را که اصلا قابل قیاس با مشت خاردار 1 نیست را با نام مشت خاردار 3 نهادینه اندکه این اشتباه را همین جا اصلاح کنیم که فقط مشت خاردار 1 ساخته شده است و مشت خاردار 2 هنوز در حال ساخت به سر می برد.
عکسهایی از رزمی کار محبوب در هالیوود (جکی چان)
از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح ، چینی ها برای گیاهان مختلف ارزش طبی قائل بوده اند و این گیاهان موضوع اصلی علم گیاه و طب در تاریخ اولیة زندگی بشر بشمار می آمده است. آغاز طب چینی وابسته به علم گیاه را به سه امپراتور افسانه ای نسبت می دهند. نخستین آنها فوهسی (Fu Hsi) بود که 2900 سال پیش از میلاد سلطنت داشته و براساس افسانه تائو (Tao) که در آن خدای پان کو با تقسیم آشفتگی به دو اصل یانگ و یین ( Yang Yin) جهان را تشکیل داد به توضیح فلسفه طب می پرداخته است.
این اندیشه ثنویت هم در طب و هم در فلسفه و فرهنگ عامه و مذهب چینی وجود دارد. در معارف چین، یانگ و یین دو نیروی حیاتی آدمی و نشانة کیفیت های متضادند. یانگ با قدرت مردانه ، نشانه سمت چپ و کیفیت های مثبتی نظیر خیر، آسمان ، روز ،بلند ، داغ و اسید و یین یا نیروی زنانه نشانه سمت راست و کیفیت های منفعلی مانند شر، زمین ، شب ، کوتاه ، سرد وقلیا بود. چینی ها برا این باور بودند که اگر تمام عوامل در تعادل کامل باشند، بدن سالم و آسوده خواهد بود و بیماری محصول عدم توازن میان دو نیروی حیاتی است.
به عبارت دیگر ، صفات یانگ صفات رجولیت و اثبات و صفات یین یعنی حالت انوئیت و نفی ، مثلاً یک کندة هیزم خشکیده به تمام معنی مظهرش یین می باشد، لیکن اگر آن را آتش زنند همان لحظه مظهر یانگ می شود و این از آن جهت نیست که تغییر ماهیت می دهد و ذات آن عوض می شود، بلکه از آن جهت است که دو قوة فاعله و منفعلة مستور و نهفته در آن در هر دفعه در معرض تبدیل از صورتی به صورت دیگر قرار دارد. به عبارت دیگر اختلاف اشیاء ناشی از مادة ذاتی و جوهری آنان نیست بلکه در چگونگی عمل آنهاست و آن حالتی است که به آنها عارض می شود. از این قرار که ماده هر آن تغییر حالت می دهد و در هر حالت دارای صفات جدا و خصائصی دیگر می شود و از صورتی به صورت دیگر در می آید و در هر صورتی نامی جداگانه می یابدو پنج عنصر آب ، آتش ، خاک ، فلز و چوب ، حاصل فعل و انفعال دو قوه یانگ و یین در عالم هستند. بنابراین فلسفة یانگ و یین اولاً یک فلسفة دیالکتیکی است و هستی بر اساس یک تضاد عاشقانه ساخته شده است؛ بر خلاف تضاد هگل که از برخورد یک حالت خصمانه بوجود آمده است. همة هستی دارای یک وجود است. هم به تضاد دیالکتیکی توجه می کند هم وحدت وجودی خود را حفظ می کند. هستی بالذات وحدت دارد اما در حرکت تضاد پیدا می کند.
دومین امپراتور افسانه ای چین در حدود سال های میان 2838 تا 2700 پیش از میلاد می زیست و شن نونگ Shen Nung نام داشت.
سومین امپراتور افسانه ای چین باستان هوانگ تی Huang-Ti) ؛ 2600 سال پیش از میلاد) بنابر روایات فراوان ، مؤلف نای چینگ (Neiching) شناخته می شود و این نای چینگ رساله کلاسیکی است که به امراض داخلی می پردازد و حدود 4500 سال پیش روی باریکه های خیزران نوشته شده و اساس تاریخ طب چین به حساب می آید. پزشکان باستان چین ، ادراک مناسبی از دیابت داشته اند. در یکی از کتاب های کهن تئوری طب چینی که در 100 سال پیش از میلاد گرد آوری شده است به وضعیت ژیائوکی ( Xiaoke) اشاره شده است که امروزه به دیابت معروف است و با از دست دادن وزن در کنار اشتهاء و تشنگی فراوان مشخص شده است. بر اساس این کتاب ، این سندرم از مصرف چربی و شیرینی زیاد حادث می شود که امروز با نوع غیر وابستة به انسولین دیابت همخوانی دارد.
در 752 بعد از میلاد مسیح، پزشک معروف ، وانگ تائو Wang Tao ، به شرح دیابت با ادرار شیرین پرداخته و توصیه به مصرف پانکراس خوک به عنوان درمان نموده است.
دیابت براساس فلسفة پزشکی چین
بر پایة طب سنتی چین، دیابت به سه دستة فوقانی ، میانی و تحتانی ژیائوکی ( سندرم کاهش وزن و تشنگی ) تقسیم بندی می شود و عموماً با خصوصیات تشنگی ، گرسنگی و تکرر ادرار و کاهش وزن خود را نشان می دهد. کدورت ادرار و قند در ادرار نیز ممکن است همراه با این علائم باشند در هر شرایطی یکی از علائم بر دیگری چیرگی دارد- تشنگی فراوان در جیائو فوقانی ( شش) ، میل به غذای بیشتر در جیائو میانی ( معده) و تکرر ادرار در جیائو تحتانی ( کلیه).
· در سندرم ژیائوکی فوقانی ، حرارت شش موجب خشکی مایعات بدن و ایجاد تشنگی فراوان، بی قراری ، سرفه خشک ، پوست خشک ، خشونت صدا ، زبان قرمزخشک با یا بدون ترک، پوشش زبانی زرد نازک و پالس تند قوی به ویژه در وضعیت Cun Position می شود.
· در سندرم ژیائوکی میانی، آتش معده موجب تشنگی فراوان و گرسنگی دائم و تمایل به نوشیدن مصرف مایعات سرد، حس سوزش در اپی گاستر، یبوست ، زبان قرمز با پوشش زرد کلفت و پالس تند قوی لغزان می شود.
· در سندرم ژیائوکی تحتانی ، که با کمبود یین (Yin) کلیه توأم است . تکرر ادرار ( شفاف یا کدر)، خشکی دهان در شب، تعریق شبانه ، درد کمر و استخوان درد، زبان ورقه شدة قرمز و پالس تند نخی عمیق مشاهده می شود.
· در سندرم ژیائوکی تحتانی که با کمبود هر دوی یین و یانگ کلیه ( با چیرگی یانگ) توأم است ، تکرر ادرار کدر به ویژه در شب، درد وضعف در انتهای کمر و زانوها، ناسازگاری به سرما ، بی حالی ، کاهش توانایی جنسی، زبان قرمز رنگ پریده با اثرات دندان و زبان با پوشش سفید و پالس ضعیف نخی و عمیق مشاهده می شود.
ژیائوکی با سه عامل پیوند دارد: تغذیة ناسالم ، اختلالات هیجانی و منظومة کمبود یین.
تغذیه ناسالم به رفتارهای خوردن و نوشیدن نامنظم که موجب صدمه به عملکردهای تبدیلی و انتقالی طحال و معده می شود دلالت دارد. غذای انباشته شده به نوبة خود تولید حرارت درونی کرده و مایعات بدنی را مصرف نموده و موجب کاهش وزن و تشنگی می شود.
اختلالات هیجانی طولانی با کاهش وزن و تشنگی که موجب منع جریان qi ( کای ) است توأم می باشد. فکر فراوان موجب صدمه به طحال می شود. عصبانیت ، رنجش و نا امیدی موجب محدودیت کای کبد شده و ایجاد گرما وآتش کرده و یین ریه و معده را مصرف می نماید. دل نگرانی فراوان موجب صدمه به کلیه ها و تضعیف کای می شود.
زمانی که فردی به صورت سرشتی دچار کاهش یین است، عواملی مانند استرس طولانی یا بیماری ، کار فراوان یا فعالیت جنسی فراوان موجب مصرف ذات می شود. نتیجه کاهش یین کلیه است که می تواند با علائم کمبود یین معده وریه کمبود یانگ کلیه ترکیب شود.
پژوهش های جدید در طب گیاهی چین برای درمان دیابت
در نیمة دوم قرن بیستم ، تقریباً 200 نسخة استاندارد برای درمان دیابت یادداشت شده است. اکثر این نسخه ها ترکیبی است از تقریباً دو دوجین گیاهان ثابت ضد دیابتی به اضافه مقدار کمی از گیاهان فرعی دیگر.
این گیاهان فرعی ، اثرات مکمل بر روی گیاهان اصلی در نسخه ها داشته و با هدف درمانی تظاهرات خاصی از دیابت جای داده شده اند. به دلیل پیچیدگی منظومة فلسفی چینی در پاتوفیزیولوژی دیابت و ترکیبات پیچیده که برای تظاهرات خاص این بیماری بکار می رود، پژوهش در مورد گیاهان ضد دیابت چینی با دشواری های خاصی روبرو است و اکنون دوران تکاملی خود را طی می کند. اولین پژوهش های استاندارد بر روی حیوانات آزمایشگاهی برای اثرات کاهندة قند خون آنها در چین ، کره و ژاپن طی سال های 1952 1927 انجام گردید. از 1960 تحقیقات سازمان یافته ای با روش های جدید پژوهشی در مورد دیابت ادامه یافت که حاصل کشف ترکیب سمی آلوکسان برای نابودی انتخابی سلول های بتای پانکراس بوده و ادامة تحقیقات عالمانه ای را فراهم نمود. همچنین مطالعه بر روی سویه های ژنتیکی از موش ها که وزن زیادی را به دست آورده و دچار تیپ دو پس از ده هفته از رشد می شدند موجب گسترش تحقیقات در مورد گیاهان طبی چینی شد. در یک فراگرد کلی ، چکیده ای از پژوهش های آزمایشگاهی بر روی گیاهان کاهندة قند خون که در کتاب تحقیقات مدرن و کاربرد مفردات پزشکی و کتاب فارماکولوژی و کاربرد مفردات پزشکی چینی ثبت شده است اشاره به گیاهان مندرج در لیست ذیل که کاربرد شایع دارند نموده اند. در پکن ، واحد دیابت در سال 1975 در بخش طب سنتی چینی در بیمارستان پایتخت ( Capital Hospital) تشکیل یافت. نتایج و راهنمایی های این واحد در آمریکا به چاپ رسید و امکان استفاده پزشکان غربی را برای درمان بیماران دیابتی بر اساس طب سنتی چینی فراهم نمود. مهمترین نسخه های سنتی طب گیاهی چینی برای درمان دیابت شامل فرمول 8 Rehmannia و نسخة ساده شدة آن فرمول 6 Rehmannia ؛ ترکیب جین سنگ و جیپسوم و رافیوپوگون تریکوسانتز می باشند.
فرمول 6 Rehmannia و ترکیب جیپسوم و جین سنگ برای درمان افرادی که ترشح طبیعی دارند ولی دیابت دارند ( تیپ دو یا دیابت غیر وابسته به انسولین) پیشنهاد شده است. این فرمول ها برای سندرم شایع کمبود یین و کای که در مراحل اولیة علائم بالینی دیابت دیده می شود مناسب هستند.
فرمول 8 Rehmannia بر ای بیمارانی که انسولین کم یا هیچ تولید می کنند پیشنهاد شده است. این ترکیب برای بیمارانی که با بیماری پیشرفته که دارای کمبود یین و یانگ هستند استفاده می شود ( در حقیقت با اضافه کردن Cinnamon و aconite به فرمول 6 Rehmannia ، فرمول 8 Rehmannia ساخته می شود که می تواند در باز سازی یانگ مؤثر باشد).
مکمل مدل زیر بنایی پنج عنصر در طب چینی نظریه متضادها- یین و یانگ - است. طبق این نظریه همه چیز در عالم حاوی قطب مخالف خویش است و به وسیله آن متعادل میشود. یین، مؤنث، تیره و سرد است اما یانگ مذکر، روشن و گرم است.
در طب سنتی چین، برای حفظ سلامتی باید بین یین و یانگ تعادل بر قرار باشد و بسیاری از بیماریها را میتوان ناشی از کمی یا زیادی یکی از آن دو دانست.
بخشهای متفاوت بدن هم تحت تسلط یین یا یانگ توصیف میشوند: مثلا خون و مایعات بدن عمدتا یین هستند، در حالی که «کی» انرژی حیاتی، معمولا یانگ است. تصور میشود که «کی» در شبکهای از کانالها، یا نصف النهارها، در سراسر بدن جریان دارد و میتوان با استفاده از طب سوزنی آن را تحریک کرد
سایت www.evelene.com در گوگل
1-اندازه خوردن در غذا
2-تشخیص نیاز بدن در خوردن
3-استفاده بیشتر ازمیوه ها وسبزیجات
4-درست خوردن بدون افراط وتفریط
5-هر شبانه روز یک وعده غذای کامل وسالم ویک وعده غذای سبک
6-به مصداق لقمه الصباح مسارالبدن غذای صبح باید پیش از ساعت هشت صبح مصرف . غذا متوسط کامل وخوب باشد.
7-غذای ظهر کامل مقوی وشب هنگام سبک وساده باشد.
8-در غذای کامل چنانچه خام خواری دارید بهتر است از مواد مقوی استفاده کنید.
9-از خوردن مخلفات درونی حیوانی از قبیل جگر. قلوه.کله پاچه.مرغ.پاچه گاو وگوسفند حتی الا مکان پرهیز کنید.
10-سبک به حمام بروید.
11-پس از خوردن ماهی در اب سرد نروید.
12- افراط در هر نوع خوراکی بسیار زیان آور است.
13- گوشت قرمز زیاد استفاده نکنید.
14- استراحت پس ازغذا یکبار به پهلوی راست باشدو سپس به پهلوی چپ
15- پیش از خوردن مواد شیرینی کمی نان بخورید.
16- هنگام مسافرت از مصرف زیاد وکم غذا بپر هیزید.
17- تخم مرغ غذای مقوی است ولی افراط در ان برای کبد مضر است .
18- با شکم پر ویا خالی در گرمای زیاد مسافرت نکنید.
19- با شکم سیر ( پر ) ورزش نکنید.
20- تا کاملا گرسنه نشدید دست به غذا نبرید
21- یکی دو لقمه مانده تا کاملا سیر شوید از غذا دست بکشید.
22- در سر سفره ایستاده و چه نشسته آرامش خود رادر هنگام خوردن غذا حفظ کنید.
23- غذا را کاملا بجوید.
24-هنگامی که احساس کردید تشنه هستید حتما آب بخورید.
25 – از تداوم نوشابه های گاز دار پرهیز کنید.
26-نیم ساعت پیش از غذا اب بنوشید.
27- در بین غذا اب ننو شید دو ساعت پس از غذا اب بنوشید.
28- از خوردن داروهای شیمیایی حتی المکان پر هیز کنید.
29- از دارو های گیاهی استفاده نمایید.
30- غذای را که دوست ندارید نخورید- زیرا جذب نمی شود وشمارا به سوء هاضمه دچار می کند .
31- معده را سه قسمت کنید: غذا .میوه. پس غذا. تنفس.
32- از مخارج در راه بهداشت خانواده خود ضرر نمی کنید.
33- برای هضم غذا پس از چند دقیقه پهلو به پهلو بروید و حدود 15 تا 20 دقیقه به پشت بخوابید.
34- عمل فوق برای فربه شدن مفید است.
35- برای بهتر فهمیدن بهتر اندیشیدن بهتر وشاداب تر زندگی کردن از مصرف سبزیجات شستشو شده فراموش نکنید .
36- چنانچه صحبانه سمنو یا جوانه گندم بخورید برای تقویت جسم و روح بسیار مفید است .
37- از مصرف سویا بجای گوشت فراموش نکنید.
38- بیمار و یا اشخاصی که سنی از انها گذشته از گوشت قرمز و روغن زیاد و نمک خود داری نمایند .
39- سموم گوشت قرمز ویا جگر برای افرادی که سکته قلبی .ناراحتی کلیه .اوره بالا ونقرس دارند زیان اور است.
40- برای سرخ کردن مواد خوراکی ازرو غن گیاهی استفاده نمایید.
41- برای مصرف شیرینی جات مصنوعی . از مصرف مواد طبیعی مانند .کشمش. خرما. عسل. توت خشک. استفاده نمایید.
42- شستن تمیز میوه ها شرط مهم بهداشت است .
43- میوه های مانند : هلو سیب خیار .به. هویج.انجیر.راباپوست میل نمایید
44-درسنین بالا گوشت قرمز را هفته ای دو تا سه بار مصرف کنید.
45- سنین زیر چهل سال هفته ای چهار بار
46- از خوردن عسل وخربزه با هم خودداری کنید.
47- روز در میان استحمام نمایید ( برای لاغر شدن مفید است )
48- پس از مصرف غذا یکراست به رختخواب نروید
49- در هنگام غذا خوردن صحبت نکنید.
50- روزه هر 7 روز یکبار مفید است .
51- در تابستان از غذاهایی که طبیعت ان سرد ودر زمستان از غذاهایی که طبیعت ان گرم است استفاده نمایید.
52- ترس . اه وناله کردن بی مورد افسردگی را تشدید می کند .
53- همبستری با شکم پر بلافصله پس از صرف غذا بسیار مضر است .
54- به روی شکم خوابیدن موجب بیماری می شود .
55- خوردن یک لیوان شیر موز یا زنجبیل هنگام خواب خوب است.
56- برنج خشک و هر غذای نشاسته ای مضر است .حتما با کمی روغن میل نمایید
57- نوشیدن اب معدنی برای کلیه ها نا فع است
58- ماساژ بدن با روغن نارگیل و موم بسیار مفید است .
59- تخلیه بینی با فشار موجب صدمه به چشم و گوش می شود .
60- پر خاشگری .تند خویی عمر آدمی را کوتاه ومعده را صفرایی ودر نتیجه تبهای تند وحتی منجر به مرگ می کند .
61-دندانها را هر روز دو بار مسواک بزنید
62- بوی بد دهان نشان از یبو ست . هضم ضعیف معده و بیماریهای روده ای است که با دارو های گیاهی بر طرف می شود .
63- لقمه کوچک برداشته وبا دقت بجوید.
64- به اندازه غذا بخوریدتکواندو نام هنر رزمی است که اکنون به عنوان یک ورزش مدرن در سطح جهان شناخته شده و در طی مدت قرنهای متمادی سیر تکاملی خود را طی نموده است . مشخصه اصلی این ورزش ، سبک رزمی است که از دست و پای بدون سلاح در مقابل حریف استفاده می کند . بدون شک این سبک رزمی که در کره پرورش یافته است ریشه در آداب و رسوم و محیط جغرافیایی و مسایل سیاسی دوران مختلف در کشور کره دارد . اولین زندگی ابتدایی اجتماعی ثبت شده در کره 2333 سال قبل از میلاد مسیح است که موسس افسانه ملی تانگون کره قدیم را در آسادال تاسیس نمود . مانند تاریخ ملل دیگر زندگی ساده اجتماعی بتدریج به زندگی قبیله ای و سپس این جوامع به شکل ایالت و کشور درآمدند . اسناد تاریخی نشان میدهد که حدود 2000 سال پیش در این ایالتهای قبیله ای قربانی کردن برای خدایان آسمانی در جشنهایی همراه با رقص و موزیک و بازیها وجود داشت . تکامل تکواندو در 3 سلسله پادشاهی در کره آغاز شد ، که اولین آن کوگوریو بود که در تانگو حکومت میکرد . در بین آثار باستانی این دوره قبر میونگ چونگ شامل یک نقاشی دیواری است که در آن دو جوان به روش تکواندو با هم مبارزه میکنند ، تعدادی از زنان نیز در حال اجرای رقص گروهی می باشند . در دوره سلسله پادشاهی پکجی ، یعنی دوره دوم پادشاهی کره در جنوب غربی شبه جزیره کره در بخش رودخانه هان با چین مبادله بازرگانی می شد و تمدن از طریق دریا به ژاپن منتقل میگردید . در داستانهای عامیانه این دوره (چولاپوکدو) توصیق میکند که چگونه ((پیونجن دوری)) یک نوع بازی از نوع سنگ اندازی و ((سوپاکهای)) یک تشکل قدیمی از تکواندو در بین مناطق مختلف بروی صحنه آمد ، بطوریکه اسناد تاریخی نشان می دهند ، مردم دوست داشتند در اسب سواری ، تیر اندازی و سیرون که نوعی کشتی بود رقابت کنند
سلسله سیلا ((سلسه سوم پادشاهی کره)) در قرن هفتم بعد از میلاد تاثیر بسزایی در رشد هنر رزمی کره داشت . این سلسله در گوشه جنوب شرقی جدا شده از شبه جزیره قرار داشت ولی سیلا با پیروزی بر دو سلسله دیگر کره را متحد نمود . حامی قدرت ملی سیلا یگانه سیستم جنگیش یعنی هورانگدو بود . هورانگدو شامل جوانهایی از خانواده های اصیل بود که نسبت به تربیت جسم و فکر فداکاری میکردند بود . هورانگ قوانین سخت و جدی را در وفاداری به پادشاه تقوا و اطاعت نسبت به والدین ، شجاعت در جنگ و احترام به دوستان و دوراندیشی در زندگی را تعلیم میداد و هورانگ دو شکل ابتدایی تکواندو بود . طی قرنها بعد سیلا راه را برای سلسله جدید کوریو که بوسیله تانگون در سال 918 AD تا سیس شده بود ، هموار کرد . کوریو تلاش کرد سرزمینش را از طرف شمال گسترده کند و تا حدی نیز موفق شد و تجاوز دشمن به کره را تکواندو که سوباک دو نامیده میشد دفع کرد ، دیگر تکواندو برای کره ایها یک سلاح محسوب میشد . یک جنگ تاریخی نشان میدهد که در تجاوز ژاپن به کره حدود 700 سرباز داوطلب از منطقه کوم سان با مشتهای خالی بوسیله تکواندو با مهاجمان جنگیدند . تکواندو در معنی لغوی به معنی هنر استفاده از دست و پا می باشد . و علیرغم اینکه در عوام به عنوان هنر رزمی استفاده از پا شهرت یافته است ، اما یک سیستم کامل و بدون نقص رزمی می باشد . و تکواندو فراز و نشیب های زیادی را در قرن گذشته طی نموده ، در آوریل 1955 نام تکواندو در جلسه ای در کره بر روی هنر رزمی کره ایها تثبیت شد و از طرف مقامات به رسمیت شناخته شد ، در شناساندن و ارائه تکواندو نوین از زحمات و تاثیرات بسزاء ژنرال چوی هونگ هی نمی توان بسادگی گذشت و این حقیقتی غیر قابل انکار است . در سال 1965 انجمن تکواندو کره و در سال 1966 فدراسیون بین المللی تکواندو و (I.T.F) در کره تاسیس شد . در سال 1973 فدراسیون جهانی تکواندو W.T.F با حمایت رجال سیاسی کره جنوبی تاسیس شد . این دو سازمان همواره در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر بودند و سعی داشتند شناخت و حمایت بین المللی را هرچه بیشتر جذب کنند
(I.T.F) با حمایت از اعضاء خود و (W.T.F) با حمایت رهبران سیاسی و شناخت جهانی و رسمیت در سطح جهان . هر دو ارگان بر فلسفه و اصول و فرمها اهمیت میدهند . (W.T.F) اهمیت زیادی برای مبارزه و مسابقات قایل است و I.T.F تکیه بر جنبه ها و مسائل اخلاقی و فلسفی این ورزش را دارد
در سال 1980 کمیته بین الملی المپیک طی جلسه ای در مسکو (W.T.F) را به رسمیت شناخت و تکواندو پومسه در 1988 و 1992 به صورت تشریفاتی و در سال 1994 به عنوان یک ورزش کامل المپیکی اعلان و در سال 2000 رسما وارد المپیک شد